The Galloway Music Trail

16 dagen waarvan 12 rijdagen!

Dag 1 - Amsterdam - New Orleans

Na aankomst in New Orleans weet je meteen al zeker dat je op de juiste plek ben aan gekomen namelijk in het mekka van de Jazz en Rock and Roll. Na het inchecken onze eerste overnachtings-locatie in de buurt van Frenchmen Street, maken we onder het genot van een hapje, drankje en live  muziek afspraken over de volgende acclimatisatie dag!

Dag 2 - New Orleans - Verblijf

Deze dag kunnen we naast onszelf voorbereiden op de roadtrip, uiteraard ook genieten van al het moois wat New Orleans te bieden heeft. Hier is meer dan genoeg te doen op muziekgebied. Je kan bijvoorbeeld het  Congo Square bezoeken. Dit plein was in de slaventijd de enige plek in Amerika waar zwarten hun muziek mochten maken en dansen.

New Orleans was ooit een Franse nederzetting. Nog steeds zul je in de stad veel Franse invloeden herkennen. De stad is een ‘melting pot’ bij uitstek. Fransen, Spanjaarden, slaven, Engelsen, Indianen mengden zich als nergens anders. Zowel in de muziek als ook in het eten is de smeltkroes nog altijd tastbaar aanwezig. ‘The Big Easy’ is bakermat van heel wat Amerikaanse muziek. Het muziekleven begint hier al in de middag en er zijn elke avond tientallen liveoptredens te bezoeken.

Dag 3 - New Orleans - Natchez

In de ochtend pikken we de motoren op en rijden over de geweldige bruggen over de Mississippi rivier de stad uit. We beginnen onze roadtrip door het Diepe Zuiden en gaan met de klok mee. We rijden een route dwars door de bayous en gaan de machtige bruggen over van de Mississippi. In Ferriday, in de buurt van Natchez, bezoeken we het huis waar Jerry Lee Lewis opgroeide. Zijn kleindochter woont hier nog steeds en de woning is omgetoverd in een merkwaardig museum. Natchez is een leuk klein stadje, doordeweeks uitgestorven maar in het weekend is er van een hoop livemuziek te genieten.

Hier was vroeger een van de grootste slavenmarkten van het land, we bezoeken de plek waar dit plaats vond. In de avond zijn we in een wel heel bijzondere bar.

Dag 4 - Natchez - Greenwood

Onderweg stoppen we in Indianola waar we het prestigieuze B.B. King blues-museum bezoeken. De legende ligt daar ook begraven. Het museum behandelt niet alleen B.B., het geeft ook een mooi beeld van de geschiedenis van de blues tegen de achtergrond van de tijd. Om middernacht zijn we op de cross-roads waar blues-icoon Robert Johnson zijn ziel aan de duivel zou hebben verkocht en luisteren naar de meester die een inspiratie werd voor artiesten als Keith Richards en Eric Clapton. We overnachten midden tussen de katoenvelden in originele shacks.

Dag 5 – Greenwood- Clarksdale

Vandaag brengen we een eerbetoon aan het legendarische verleden. We beginnen onze dag met een bezoek aan het graf van Robert Johnson en vervolgen onze reis naar WABG, een radiostation met een unieke ziel dat de wereld betovert met zijn motief van Blues, News en Interviews.

Dan naar Dockery Farms, de plantage waar Son House en Charlie Patton werkten en zij Robert Johnson gitaarles gaven. Het is de geboorteplaats van de Blues.

Clarksdale is het kloppend hart van de bluesmuziek. Elke avond is er in Reds authentieke muziek te horen, Ground Zero is de grote muziekclub van filmster Morgan Freeman. Verder bezoeken we het Delta Bluesmuseum en mooie winkels als The Cathead vol boeken, dvd's, posters etc. Slapen doen we in The Riverside hotel, van oudsher een zwart muzikantenhotel gerund door de kleurrijke familie Ratliff.

Dag 6 en dag 7 - Clarksdale - Memphis, verblijf

Via Route 61, een fameuze muzikantenroute, gaan we noordwaarts. Deze twee dagen zijn gevuld met een bezoek aan het landhuis van Elvis Graceland, The Sun Studio, het Rock and Soul museum, Stax met de zwarte muziek van Isaac Hayes, Otis Redding en The Staple Singers, het Lorraine hotel waar Martin Luther King is doodgeschoten en waar nu het Civil Rights museum zit. We ondergaan de livemuziek van Beale Street en anders wel die van Wild Bill's Juke joint.

Dag 8 en 9- Memphis – Nashville, verblijf

Halverwege deze etappe stoppen we in Tupelo om het geboortehuis van Elvis te zien. Dan door over de historische Natchez Trace Parkway, een oude Indianen trail.

Nashville heeft een heel andere ‘feel’ dan de zwarte steden die we eerder aandeden. Ook hier ademt alles muziek, maar dan blank. De dagen zijn gevuld met Country Music Hall of Fame, Johnny Cash museum en zijn graf, studio B waar oa Elvis opnam en de honkytonks op Broadway en het prachtige Ryman auditorium. Iemand nog cowboyboots en een Stetson nodig?

Dag 10 - Nashville- Tail of the Dragon 380 km

We gaan op weg naar Tail of the Dragon. Een fameus bochtige, prachtige route van 11 miles (17,6 km) lang met daarin 318 bochten. We rijden tussen The Great Smokey Mountains en The Cherokee National Forest. Slapen doen we in een sfeervol Motorhome. Niet alleen de Tail is de moeite waard, ook de heuvelachtige wegen in de omgeving geven je prachtige uitzichten en een onvergetelijke rijervaring.

Dag 11 -Tail of the Dragon-Rome 250 km

In de ochtend, als we fris zijn, rijden we de Tail of the Dragon zelf. We nemen ons gemak en houden een eigen tempo aan, het is geen wedstrijd! Inmiddels zijn we in North Carolina en rijden vervolgens Georgia binnen. Dit zijn nog steeds de mooiste stukken van The Deep South. Het stadje Rome waar we slapen is vernoemd naar zijn beroemde Europese naamgenoot. Beide zijn gebouwd op zeven heuvels, vandaar.

Dag 12 – Rome-Birmingham 200 km

Alabama the Beautiful’ zo luidt de bijnaam van de staat waar we vandaag doorheen rijden.  Die bijnaam is terecht, Alabama is een schitterende staat. De wegen zijn veelal verlaten en we gaan door bossen, langs heuvelachtige wegen en typische dorpen. We rijden dwars door Weiss Lake en bereiken Birmingham, ‘Sweetest city of Alabam’ zong Randy Newman met een knipoog. We eindigen de dag met een bezoek aan het ongelooflijk uitgebreide Barber Motor museum!

Dag 13 Birmingham-Biloxi 480km

Dit is een dag dat we wat meer kilometers gaan maken. Het eerste stukje volgen we daarom de snelweg. De beloning is echter groot als we de Golf van Mexico bereiken. Het koloniale hotel ligt vlak aan zee.

Dag 14  Biloxi- New Orleans 140 km

Een van de fraaiste routes van de hele tocht rijden we vandaag. Highway 90 West leidt ons op een fabuleuze manier terug naar New Orleans. We rijden lange tijd op een strandweg met aan de ene kant de zee en aan de andere kant statige huizen en mooie stadjes. Dan gaan we meer het binnenland in en krijgen een geweldig natuurgebied voorgeschoteld. We gaan meerdere indrukwekkende bruggen over en komen nauwelijks ander verkeer tegen. In de middag leveren we de motoren in zit de roadtrip er bijna weer helemaal op.

Nog 1 avond genieten van al het moois wat New Orleans te bieden heeft en morgen vliegen we terug naar Amsterdam

Dag 15  & 16  Retourvlucht Amsterdam

Highlights : Nashville, Birmingham, New Orleans, Memphis, Atlanta, Chattanooga NF, de Soto NF, Talladega NF

Extra events: Bezoek aan Broadway Blvd, Jack Daniels Desillery, Beale Street, bezoek aan Graceland en nog veel meer